postheadericon Casemanagement

VOOR WIE

De intensieve zorgbemiddeling richt zich tot meerderjarige personen met een beperking uit West-Vlaanderen die na een intensieve zoektocht onvoldoende antwoord krijgen op hun ondersteuningsvraag. Dit zijn vaak mensen met een complexere zorgvraag waarvoor intensievere en intersectorale zorgbemiddeling noodzakelijk is om een passende oplossing te vinden op hun ondersteuningsvraag.

HOE GEBEURT EEN AANMELDING?

De aanmelding van dossiers voor intensieve zorgbemiddeling kan niet rechtstreeks bij de medewerkers van Ampel. De toeleiding van dossiers naar Ampel in functie van intensieve zorgbemiddeling kan via volgende kanalen: de Opvolgingscommissie, de Regionale Prioriteitencommissie en de Coördinator Zorgregie.

Zorgvragers met status PTB, die al geruime tijd over een convenant beschikken maar waarvoor er geen (geschikte) (overbruggings-) ondersteuning is en waarbij de contactpersoon aangeeft dat er geen oplossing in het verschiet ligt.

Alle dossiers worden opgevolgd via de opvolgingscommissies en kunnen van daaruit worden toegeleid.

Zorgvragen met een PTB-status, zonder convenant, waarvan bij de bespreking in de opvolgingscommissies blijkt dat er geen (geschikte en houdbare) (overbruggings-) ondersteuning is en waarvoor de contactpersoon aangeeft dat er geen oplossing in het verschiet ligt.

Alle dossiers worden opgevolgd via de opvolgingscommissies en kunnen van daaruit worden toegeleid.

Zorgvragen die op de regionale prioriteitencommissie voorliggen (als aanvraag PTB, als aanvraag convenant of als beoordeling voor een MED++/GES++/VIS++status) en waarvan de commissie in (bijna) consensus vindt dat hier best intensieve bemiddeling ingeschakeld wordt.

Toeleiding op initiatief van de RPC

Zorgvragen waarmee de contactpersoon vast zit en die zij/hij ter bespreking op een opvolgingscommissie brengt en waarvan de opvolgingscommissie in (bijna) consensus vindt dat hier best intensieve bemiddeling ingeschakeld wordt.

Toeleiding op initiatief van de opvolgingscommissie

Zorgvragers waarvoor een noodsituatie is aangevraagd: wanneer blijkt dat er geen (geschikte en houdbare) ondersteuning kan worden gevonden om de noodsituatie te overbruggen.

De Coördinator Zorgregie kan, na samenspraak met de contactpersoon, beslissen om een dossier toe te leiden.

Recent werd beslist dat professionelen ook zelf dossiers ter intensieve zorgbemiddeling kunnen aanbrengen indien dit noodzakelijk geacht wordt ( vb. : preventief, indien het een erg moeilijke situatie is waar reeds veel ondernomen werd maar nog geen geschikte ondersteuning werd bereikt, … ).

Deze dossiers dienen dan wel eerst aan /via de coördinator Zorgregie aangebracht te worden.

HOE GAAN WE TE WERK?

Er worden eerst en vooral contacten gelegd met de contactpersoon en andere centrale partners rond de cliënt. Het natuurlijk netwerk van de cliënt wordt gecontacteerd en daar waar mogelijk en aangewezen met de cliënt zelf. In het eerste contact wordt er een toelichting gegeven van de globale manier van werken en uitleg gegeven bij wat er al dan niet van zorgbemiddeling kan worden verwacht. Alle relevante gegevens en eventueel aanwezige beeldvorming wordt bij de contactpersoon en belangrijke partners uit de verschillende netwerken opgevraagd.

Er volgt een intensief traject waarin er een beeldvorming en een intensieve vraagverduidelijking wordt opgemaakt (indien nog niet voorhanden). Op basis van een duidelijk beeld van de cliënt worden er diensten en voorzieningen - vaak uit verschillende sectoren- samengebracht, met het oog op het vinden en organiseren van de ‘juiste’ ondersteuning voor de cliënt. Tijdens deze bijeenkomsten wordt er samen creatief nagedacht over alle mogelijke oplossingen voor de cliënt en worden deze oplossingen indien mogelijk ook concreet gemaakt. Bij het uitwerken van het plan biedt de zorgbemiddelaar ondersteuning en volgt het verdere proces ook op. Als er een oplossing is gevonden blijft de zorgbemiddelaar betrokken en blijft hij/zij een rode draad figuur samen met de contactpersoon.